tisdag 15 november 2011

Recept på Linfrö och russinlimpa

Jag blev ombedd att lägga upp recept på linfröbrödet jag bakade igår. Som jag har skrivit tidigare så hoppade jag över russin som receptet innehöll.

Linfrö och russinlimpa
4,5 dl vatten- kallt
0,5 paket jäst
0,5 msk sirap
1 msk salt
4 dl rågsikt
7,5 dl vetemjöl
1,5 dl linfrön
1 dl russin

Blanda alla ingredienser utom linfrön och russin i en degbunke. Knåda degen 6-8 min. Tillsätt frön och russin, knåda endast tills de är jämnt fördelade i degen. Låt degen vila i 20- 30 min. Dela degen i 2 bitar. Platta ut dem och rulla sedan ihop dem till 2 avlånga limpor. Täck med bakduk och låt jäsa 30- 60 min. De ska bli nästan dubbelt så stora. Pensla med vatten och strö på linfrön eller grovt rågmjöl (jag hade på solrosfrön). Snitta bröden i djupa skåror. Grädda i 220 grader i 25- 30 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: