tisdag 1 november 2011

Kavring

Kavring i ugn
Idag är det då dags för brödbakande igen, det blir idag kavring. Eftersom receptet inte innehåller någon jäst utan bikarbonat är det bara att svänga ihop degen och sen skjuts in i ugnen. Bröden ska vara inne rätt länge (1,5 tim) men det sköter ju sig själv rätt bra. Efter 45 min ska man dock täcka över bröden med folie och sen grädda ytterligare 45 min. Det är ett väldigt gott bröd med en god smak av brödkryddorna som är i. Mums!

Innan jag hade bakat detta brödet så hade jag fått för mig att det va krångligt att baka kavring, vet inte om jag grundade det på namnet eller vad. Men det är iaf verkligen enkelt och snabbt (förutom gräddningstiden då ju...)... och gott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, det ser sa gott ut! Jag har ocksa fatt för mig att det är svart, konstigt, maste vara namnet! Men det här vill jag testa, bikarbonat är ju toppen när det är lite svart att fa tag pa jäst här! Brödkryddor är nog svart, men man kan säkert hitta pa nagot. Har du använt nagot recept pa internet? Annars far du gärna lägga upp det när du har tid! Kram kram Malin

Lotta sa...

Ja det e verkligen i nte svårt så gör det. Brödkryddor är ju en blandning av mald fänkål, anis och kummin. Det kanske finns istället? Jag lägger upp recept här nån gång! kram