måndag 31 oktober 2011

Att låtsas ha gröna fingrar

Ibland försöker jag låtsas att jag har gröna fingrar vilket jag inte har...men ändå. Jag tycker om att se saker växa, och hade ju gärna velat ha en egen trädgård. Men eftersom  en egen trädgård är lite långt bort just nu så får man göra så gott man kan med de förutsättningarna man har. Nu när det börjar bli höst/vinter kanske man inte direkt börjar plantera grejer för att ha dem på balkongen men så fort det blir vår börjar det ju klia i fingrarna. 

Blommorna har vuxit till sig.
Min pelargonia (är så dålig på blomnamn så det kan bli felbenämningar...) började i våras/vintras se tråkig och ledsen ut, det blev nästan bara en torr liten stam med några blad på toppen så jag beslöt mig att ta sticklingar av blomman och ställde dem i vatten för att rotas. Efter ett tag rotades de och de var redo för att planteras i kruka och de blir så fina. Dessutom blev det ju två stycken nya blommor. Mycket bra!



Avocadoplanta
Något annat jag brukar plantera är avocadokärnor. Det brukar ta väldigt lång tid innan det kommer upp nåt ur jorden men man får bara ha tålamod så kommer de sen. Brukar ha en fryspåse med massa hål i ovanpå krukan för att skapa lite växthuseeffekt. Brukar funka bra. När de har växt till sig brukar de se ut som på bilden.

Nergrävda påskliljor, hoppas de vaknar till våren.
I våras köpte jag påskliljor till balkongen och sen när de hade vissnat av så tyckte jag det var synd att slänga dem så diskuterade med min syster och beslöt mig för att plantera dem i två hinkar med förhoppning om att det kommer upp nya till våren. Ska snart klä in hinkarna med tidningspapper så de klarar frosten som kommer.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina pelargoner ni har! Nice! Kram fr mamm

Lotta sa...

Tack kära söta mor!

Anonym sa...

Du har verkligen gröna fingrar! Jag blev ju inspirerad av dig och har försökt med avokado kärnor 3 ganger nu, men det vill sig inte alls!!! Så tråkigt! Men det är svårt med alla växter för mig tycker jag, jag drömde om att ha hela terrassen som en härlig trädgard, men får nog inse att jag inte har nagon talang som trädgardsmästare! =) Kram Malin

Lotta sa...

Men det tar lång tid innan skotten kommer upp så ge det lite tid! Det ska nog gå ska du se. Kram kram