lördag 8 oktober 2011

Äppelmos

Igår blev det äppelmos gjort! Det är så smidigt att göra det för det tar nästan ingen tid, det som dock tar tid är att skala själva äpplena. Själva kokningen tar ingen tid alls. Jag la moset i vanliga glasburkar som jag diskat ur och haft i ugnen så de steriliseras lite, sen en liten tyglapp på locket och voilá- en present att ge bort! Hade med mig tre burkar ner till skåne till min familj, tror att den blev uppskattad!

Äppelbitar under kokning
För er som försökt kommentera och det inte har gått så har jag försökt att ändra det...tror det ska funka så pröva igen! Jag är en rookie på det här med bloggar så man får lära sig under tidens gång helt enkelt.
Efter kokning har de mixats och socker och askorbinsyra har tillsatts
Slutprodukten: Äppelmos på burk

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow sa gott och fint! Det här ska jag absolut testa, och vilken bra ide som present!!! /Malin

Lotta sa...

Ja det är verkligen jätteenkelt...går på en halvtimme typ alltihop. Tar runt ett kilo äpplen som jag skalar och delar i bitar. kokar typ 10 min med 1 dl vatten. Sen mixar jag dom och tillsätter ett kryddmått askorbinsyra (så moset inte blir brunt) och sist knappt en dl socker. sen ska det koka upp några minuter, sen färdigt. Medan jag gör moset har jag diskat ur burkarna och har dom i ugnen på ca 100 grader så de blir lite steriliserade. Väldigt bra och smidig gå-bort-present! Kramar