måndag 17 oktober 2011

Blomkålssmulor

I lördags prövade jag på något som jag såg på teve. Det var ugnsrostade "blomkålssmulor". Jag är vanligtvis inte så förtjust i blomkål men tänkte att det där måste man pröva eftersom det såg ändå väldigt spännande ut. Man strimlar bara ett blomkålshuvud, det blir direkt en massa smulor och när man kommer till roten så blir det små "träd". Lägg på plåt och häll lite olja, salt och peppar, in i ugnen på 200 grader tills de fått färg. Väldigt smidigt. Går säkert att använda som tillbehör till fisk eller kött eller bara som de är till en förrätt. Jag blev faktiskt glatt överraskad av smaken, tyckte om det! Känns bra för jag har alltid velat tycka om blomkål men aldrig lyckats.

5 kommentarer:

Therése sa...

Jag såg också det, men har inte hunnit prova det ännu. Min favorit är mos på potatis, broccoli, blomkål och basilika. Supergott och ärtig färg också :)

Lotta sa...

Du får prova det, det va gott! Det där moset lät spännande... finns det receptet nånstans? kram

Anonym sa...

Det låter jättegott! Får prova det någongång! Kramisar fr mamma

Therése sa...

Nej, jag tar mest potatis, sen får man ta efter ett tycke och smak :)

Lotta sa...

Mamma: Ja, det får du prova!
Therese: Det lät väldigt spännande, får pröva det.