fredag 14 oktober 2011

Limechokladkaka

Idag är en ledig dag och då kan man ju göra en massor som man inte har tid eller ork för annars. Har därför städat  lägenheten och kan väl säga att det behövdes...

Kakan inan gräddning
Jag har även svängt ihop en "lätt limechokladkaka". Den har inget margarin/smör i sig utan kesella istället. Den har väl lite mindre kalorier i sig än en vanlig chokladkaka men det är ju socker och sånt så helt nyttig är den inte. Dock kanske man kan äta den med något bättre samvete.. ;)  Eftersom den har både lime och kesella i sig blir den ganska syrlig, men god. I receptet står det att man bara ska ha i rivet limeskal men kommer ihåg från när jag har gjort den innan att det inte bli så mkt smak av limen, den måste ju ändå leva upp till sitt namn... så jag brukar pressa i saften också. Den har precis varit i ugnen så det har inte blivit någon provsmakning än... men det kommer, kanske till eftermiddagsfikat.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj den här later himmelsk! Vill ha nu meddetsamma! Vilken tur brorsan har som snart far komma hem till den ljuva doften! =) Vill jättegärna har receptet! Men kesella kan man inte hitta här, har du nagot tips om vad jag kan ta istället kanske? Ha en härlig helg nu, manga kramar Malin

Lotta sa...

Hehe...ja det är bara att komma! välkomna! Hmm...vet inte vad man kan tänkas ha istället för kesella, men det finns ingen form av kvarg där eller? Annars borde man ju kunna göra en vanlig typ kladdkaka och ha i lite lime kanske? kram

Anonym sa...

Oj vad härlig den ser ut! Kan du inte skicka den per post, en liten bit i af!! Mamma
Läsare från Spanien också!! Kul!

Lotta sa...

Haha..visst kan jag väl! Ja, det e synd att vi inte bor närmre mamma! Då hade du o pappa fått komma på fika! Javisst, det e Malin som följer från spanien! roligt!
kram

Anonym sa...

Jamen toppen! Det finns faktiskt nagot som jag tror kan vara kvarg iallafall, det ska jag testa! Man ser sa manga recept med kesella, det vore jattebra om man kan ersatta med nagot.. Annars en rejal kladdekaka med lite lime i kanske, laste smarrigt! kram