torsdag 27 oktober 2011

Tips vid brödbak

I våras var jag och min familj på en brödbakarkurs. Vi fick baka ett varsitt bröd under kursen och fick sedan hem bröd, överblivna ingredienser samt recept och tips. Jag tänkte nu att jag skulle delge lite av de tipsen vi fick om brödbakning.

  • Stäng fönster och dörrar, drag försämrar jäsningen.
  • För hög temperatur på degvätskan dödar jästsvamparna, för låg gör att jäsningen tar längre tid (så det är bättre att hellre ta lite för kall degvätska än för varm).
  • Ställ gärna fram ingredienserna i rumstemperatur så de får samma temperatur.
  • Tillsätt mjölet lite i taget om du knådar för hand.
  • Ta hellre lite för lite mjöl än för mycket, annars blir brödet torrt.
  • Knåda degen 10- 15 min. (Låt den va något klibbig och arbeta den smidig istället för att ha för mkt mjöl)
  • Jäs under bakduk, annars blir degytan hård och torr.
  • Det går bra att jäsa degen fler gånger, tryck bara ner degen när den jäst upp så börjar den om.
  • Häll kallt vatten i kärl och på händerna, degen går lättare bort då.
  • Ställ gärna ugnen på 20 grader varmare, och sänk sedan temperaturen när plåten satts in. (de extra graderna kompenserar för den värmen som kommit ut när luckan öppnades)
  • Stjälp upp bröd som gräddats i bakformar direkt, annars bildas kondens i botten av formen och gör brödet mjukt/fuktigt i bottnen.

Hoppas att det kan vara till nytta för någon där ute! Se till och baka lite bröd nu!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hi hi, känns typ igen, men bra med upprepning är det ju! kramisar mamsen

Lotta sa...

Haha javisst är det ju det! Men det va väl bra tips vi fick av henne?! Kram