lördag 15 oktober 2011

Muffins

Jag fick frågan om recept på muffins som jag gjort förut. Den gången hade jag i en äppelefterrätt som hade blivit över. Men som sagt, det  går att variera i all oändlighet eller bara ha dem som de är.

Muffins
1 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl mjölk
50 gr margarin/smör
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
(1 msk kakao)

Rör socker och ägg pösigt. Tillsätt mjölk och smält smör. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Lägg i formar. 200 grader i ca 12 min eller tills de fått färg.

Jag brukar oftast ta en dubbel sats och tror det blir ca 24 st då. Vill man ha chokladmuffins kan man blanda i kakaon annars är det bara att hoppa över den. Sen är det bara att improvisera om man vill ha något i. Bär brukar bli jättegott. Jag har även haft i lakritspulver tillsammans med hallon...jättegott. Man kan ha i hackad choklad eller äpplen...ja det finns tusen varianter! Lycka till!

2 kommentarer:

Therése sa...

Dom där hallon/lakritsmuffinsen har jag smakat. S hade med dom i senaste transporten. Trots äventyret var de superduper!

Anonym sa...

Tack för receptet!! Det ska jag testa nu ikvall, äppel och choklad later perfekt för en lordagkvall! Jag far tacka for jästen igen ocksa, jag har bakat härliga bullar hela förmiddagen och alla i huset är glada! kram kram Malin