måndag 10 oktober 2011

Släng inte!

Något jag inte tycker om att göra det är att slänga mat. Lantmännen hade för en tid sen en utmaning att man inte skulle slänga nån mat på en vecka. Jag försökte så gott jag kunde för jag tycker det är en enkel och viktig sak man kan göra för miljön. Vi i sverige slänger hur mycket helt jättebra mat och vi köper nytt nytt nytt och slänger och slänger. Oekonomiskt och tramsigt nästan tycker jag. Jag försöker göra så gott jag kan men ingen är perfekt och så inte heller jag. Men jag tycker ändå att om man är medveten och gör så gott man kan så är man en bra bit på vägen. Jag kommer att försöka tipsa om vad jag gör för nya maträtter eller bakverk av rester.

I ett av mina första inlägg berättade jag att jag gjort äppelmuffins av en äppelefterrättsrest (muffins är så bra för man kan blanda i allt i princip) och en banankaka av bruna bananer. Det är enkelt om man ger det lite tid och så kan man spara mycket, både pengar och sopor. Ibland kan jag vilja tömma frysen på gamla matlådor och bara försöka komma på en ny maträtt av det. Jag tycker det e lite roligt att försöka hitta på nytt! Nästan som en liten utmaning.

Satt precis och surfade runt lite på tasteline.com och hittade att de skriver om lantmännens projekt (lantmännen har gjort en kokbok med ett nytt recept på resterna till varje recept, väldigt smart tycker jag!) Här är sidan jag hittade på tasteline: http://www.tasteline.com/Inspiration/Vardag/Projekt-Var-radd-om-maten/

Klipper även in adressen till lantmännens hemsida där man kan beställa deras kokbok: http://lantmannen.se/aktiviteter/Var-radd-om-maten/

Som slutkläm så glöm inte att smaka och lukta på dina varor i kylskåpet! Om datumet har gått ut men det inte luktar eller smakar illa så släng för allt i världen det inte... det e fullt användbart!

Inga kommentarer: