fredag 21 oktober 2011

Banankaka

Lovade att jag skulle lägga upp receptet på banankaka jag skrivit om tidigare. Det är perfekt om man har bananer hemma som blivit lite väl mogna och istället för att slänga går det utmärkt att göra en kaka på dem... och så blir det ju enklare att mosa dem när de redan är mjuka ;)

Banankaka
2 ägg
2 1/4 dl socker
3 små bananer
1 dl flytande margarin (går säkert också bra med 100 gr smält smör skulle jag kunna tänka mig)
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Vispa ägg och socker poröst. Mosa bananerna och blanda ner moset i äggsmeten. Tillsätt margarinet. Blanda ihop de torra ingredienserna, tillsätt dem och mjölken. Häll i smord och bröad form (ca 1,5 lit). Grädda i 175 grader, 50-60 min.

Det va det hela, hoppas det smakar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet! Det blir något gott att se fram emot i helgen, eller kanske i veckan om det blir lite tid! Kram Malin

Anonym sa...

Tack för receptet! Det blir något gott att se fram emot i helgen, eller kanske i veckan om det blir lite tid! Kram Malin